• Alusta perearstist

    Alusta perearstist

    Loe edasi

  • Kuidas kutsuda kiirabi?

    Kuidas kutsuda kiirabi?

    Kiirabi kutsumiseks helista numbrile 112. Kõne on tasuta kõigilt telefonidelt, sh mobiilidelt ja taksofonidest. Helistada on võimalik ka...

    Loe edasi

  • Tervisehäire! Kas Perearst või EMO?

    Tervisehäire! Kas Perearst või EMO?

    Ootamatult tekkiva tervisehäire puhul tekib igaühel küsimus, kust saada kiiresti abi. Vajalikku esmast abi osutab perearst või...

    Loe edasi

  • Digitaalne Kiirabikaart

    Digitaalne Kiirabikaart

    Kõik patsiendiga seotud digitaalsed kiirabikaardid on kättesaadavad PATSIENDIPORTAALIS

    Loe edasi

  • Kuidas anda tagasiside?

    Kuidas anda tagasiside?

    AS Karell Kiirabi tagasiside ja kaebuste menetlemise kord

    Loe edasi

  • Karell Kiirabi AS

    AS Karell Kiirabi alustas oma tegevust 2001. aasta 30. aprillil Lasnamäel, kahe arstibrigaadiga. Ettevalmistöö oli pikaajaline ja keeruline protsess, kuid sellele vaatamata algus ei olnud kerge – tegemist oli esimese eraomandusliku kiirabiga Eestis.
    2001. aasta sügisel rajati täiendav tugipunkt Õismäele ning sellega kujunes välja lai teeninduspiirkond Tallinnas ja selle lähiümbruses. 2004.aastal lisandusid esimesed õebrigaadid, mis ennast kiiresti õigustasid.
    2014. aastast teenindab AS Karell Kiirabi Harjumaa, Lääne-Virumaa ja Ida-Virumaa piirkondi, kokku igapäevaselt 18 kiirabibrigaadiga. 123
    Täpsema info kiirabi töö kohta leiab siit: https://www.terviseamet.ee/et/valdkonnad/tervishoid/kiirabi

     

  • Kuidas kutsuda kiirabi

    Hädaabinumber 112 töötab selleks, et iga inimene saaks ohu korral abi kutsuda. Kiirabi, pääste ja politsei kutsumiseks kehtib number 112 Eestis ja kõikjal Euroopa Liidus (samuti Islandil ja Gruusias). Hädaabinumber 112 on alati kättesaadav ja sellele helistamine on tasuta. Numbrile 112 saab helistada ka siis, kui telefonis ei ole SIM-kaarti või operaatori võrgus puudub levi.

    Helista 112, kui sinu või kellegi teise elu, tervis, vara või keskkond on ohus või on alust arvata, et midagi sellist on juhtumas.
    Helistada tuleks järgmistel juhtudel:

    • on vaja kiiret abi,
    • on alust arvata, et abivajadus tekib
    • soovid ohust teada anda.


    Kui kahtled, kas tegu on hädaolukorraga, ära kõhkle helistamast. Kõnele vastav päästekorraldaja on väljaõppinud professionaal, kes selgitab välja olukorra tõsiduse. Kui selgub, et kiirabi, päästjate või politsei abi ei ole vaja, annab päästekorraldaja edasised juhised või suunab kõne edasi.

    Õpeta hädaabinumber 112 selgeks ka lastele ja julgusta neid seda kasutama.

    Arvesta ka teistega, kellel võib olla väga kiire vajadus liinile pääseda.

    Kõik Häirekeskusesse tehtud kõned salvestatakse.

    Kuidas toimida häirekeskusesse helistamisel?

    • Ütle esimesena, mis juhtus, kas keegi on saanud viga ja vajab abi.
    • Ütle võimalikult täpne aadress või kirjelda oma asukohta. Võid päästekorraldajale öelda ka oma täpsed koordinaadid. Loe, kuidas ise telefonis oma koordinaate määrata.
    • Kuula päästekorraldaja juhiseid ja vasta tema küsimustele – ta on selleks, et sind aidata. Küsimuste kaudu saab päästekorraldaja õigesti hinnata ohuolukorda ja anda päästjatele, politseile ja kiirabile võimalikult palju vajalikku lisainfot.
    • Ole kannatlik. Kui ohus on kellegi elu või vara, saadetakse abi välja juba kõne ajal. Lisaküsimuste esitamise tõttu ei viibi abi saatmine – see on juba teel.
    • Lõpeta kõne alles siis, kui kogu vajalik info on edasi antud ja päästekorraldaja seda lubab.
    • Kui olukord muutub, anna sellest kindlasti teada
    • Hoia oma telefoniliin vaba, et sulle saaks vajaduse korral tagasi helistada.
  • INFOLEHT PATSIENDILE

    Käesolev infoleht aitab Teil mõista kiirabi olemust, annab Teile ülevaate kiirabi tööst ning kasutatavast aparatuurist.
    PDFsuur

     MIS ON KIIRABI?

    Alati kui vajate vältimatut elutähtsat tervishoiuteenust
    HELISTAGE 112
    sest ainult selliselt saame Teile tagada kiire abi osutamise

    Kiirabi osutab kvaliteetset haiglaeelset tervishoiuteenust ägeda haigestumise, traumade ja mürgistuste korral, tagades koostöös häirekeskuste, päästeteenistuse ja politseiga siseriikliku turvalisuse igale Eesti Vabariigi territooriumil viibivale isikule.

    Kiirabitöö on riiklikult korraldatud ning kiirabipidaja oma tegevuses lähtub seadustes ja määrustes kehtivatest nõuetest. Kiirabid saavad väljakutse korralduse Häirekeskuselt. Häirekeskuse töötaja määrab vastavalt juhenditele väljakutse prioriteedi ja edastab selle teeninduspiirkonnas olevale kiirabibrigaadile.

    A(alfa) – prioriteediga väljakutsega on tegemist juhul, kui abivajaja seisund ei ole erakorraline, ta seisund on stabiilne ning puudub oht abivajaja elule. Kiirabibrigaadi väljasaatmine võib toimuda kahe tunni jooksul. Abivajajal soovitatakse võimalusel pöörduda perearsti poole.

    B(bravo) – prioriteediga väljakutsega on tegemist juhul, kui abivajaja seisund ei ole erakorraline ning puudub oht abivajaja elule või teade pärineb isikult, kes ei oska anda abivajaja seisundi kohta mingit teavet. Kiirabibrigaad saadetakse välja esimesel võimalusel, ent mitte hiljem kui kahe tunni jooksul.

    C(charlie) – prioriteediga väljakutsega on tegemist juhul, kui abivajaja seisund on raske ja võib olla eluohtlik. Kiirabibrigaadi väljasaatmine peab toimuma nelja minuti jooksul.

    D(delta) – prioriteediga väljakutsega on tegemist juhul, kui abivajaja seisund on eluohtlik. Kiirabibrigaadi väljasaatmine peab toimuma ühe minuti jooksul. Vaba kiirabibrigaadi puudumise korral peab päästekorraldaja või valvearst katkestama varasema A- või B- prioriteediga väljakutse täitmise ning suunama kiirabibrigaadi D-prioriteediga väljakutsele. C- prioriteediga väljakutse on lubatud katkestada juhul, kui seda võimaldab patsiendi terviseseisund.

    Tagasi

    KES TÖÖTAVAD AS KARELL KIIRABIS?

    Kiirabi teeninduspiirkondades Harjumaal, Lääne- ja Ida-Virumaal on AS Karell Kiirabil kokku 12 tugipunkti. Tugipunktid on kiirabiautode varustamise ja korrastamise kohaks ning seal asuvad ka kiirabibrigaadi liikmete tööruumid. AS Karell Kiirabi koosseisu kuulub 18 kiirabibrigaadi, millest 2 on arstibrigaadid ja 16 on õebrigaadid.

    Kiirabibrigaad koosneb üldjuhul kolmest liikmest:
    • I liige – arsti-või õebrigaadi juht
    • II liige – õde või erakorralise meditsiini tehnik
    • III liige – operatiivsõiduki juhtimise õigust omav kiirabitehnik.
    Tagasi

    KIIRABIS KASUTATAVAD MEDITSIINISEADMED JA VAHENDID

    • Kiirabi erakorralised patsiendid vajavad pidevat jälgimist. See on võimalik tänu kvalifitseeritud meeskonnale ning spetsiaalsele aparatuurile, mis võib esmapilgul tunduda hirmutav ja keeruline. Kiirabiseadmed toetavad patsiendi elutähtsaid funktsioone ja võimaldavad jälgida patsiendi seisundit.

    • Mõni aparaat teeb alarmeerivat häält, teised on hääletud, kuid näitavad tihti muutuvaid graafikuid ja numbreid. Ärge muutuge ärevaks aparatuuri või selle helide pärast! Kiirabibrigaadi liikmed mõistavad kuidas aparatuur toimib, mida helid tähendavad ning vajadusel selgitavad aparatuuri otstarvet või funktsiooni.

    • Kiirabis jälgitakse patsiendi südametegevust monitori abil. Monitor on ühendatud patsiendiga elektroodide kaudu, mis kinnituvad kleepuvate padjakestega rindkerele. Monitor näitab südametöö graafilist kujutist. Monitoril olevad näidud võivad vahelduda kiiresti ning see on täiesti normaalne.

    • Pulssoksümeeter on seade vere hapnikusisalduse (küllastuse) määramiseks ja pulsi mõõtmiseks.

    • Glükomeeter mõõdab veresuhkrutaset nii kapillaarsest (sh sõrmeotsast) kui ka venoossest täisverest.

    • Tilkinfusioonisüsteemide abil on võimalik manustada patsiendile erinevaid ravimeid ja vedelikke. Infusioonisüsteem ühendatakse veenikanüüliga.

    • Erakorralise patsiendi transpordiks haigla EMO osakonda kasutatakse kandetooli, kandetekki või autoraami.

    Tagasi

    MIDA TEHA ENNE KIIRABI SAABUMIST?

    Selleks et tagada Teile või abivajajale kiire ja kvaliteetne kiirabiteenus palume Teil mitte katkestada telefonikõnet Häirekeskusega ja olla liinil nii kaua, kui seda palub Häirekeskuse töötaja ning tegutseda tema juhiste järgi kuni kiirabibrigaadi saabumiseni. Võimalusel saata keegi tänavale või uksele vastu, et kiirabibrigaad leiaks kiiresti sisenemistee.

    Võimaluse korral enne kiirabi saabumist palume valmis panna abivajaja:

    • varasemad väljavõtted haiguslugudest (e. haiglast väljastatud epikriisid) või kiirabikaardid

    • varasemate uuringute tulemused (nt kardiogrammid, analüüside vastused vms)

    • ravimid, mida abivajaja kasutab igapäevaselt

    • isikut tõendav dokument (pass / ID kaart / juhiluba)

    • perearsti poolt väljastatud väljavõte tervisekaardist kroonilist haigust (sealhulgas diabeet, hüpertooniatõbi, südame isheemiatõbi, südame rütmihäired, astma) põdevale ja pidevalt ravimeid vajavale patsiendile kiirabibrigaadile esitamiseks (selle olemasolul).

    Juhul, kui patsient vajab hospitaliseerimist, siis kiirabibrigaad informeerib patsienti millisesse haiglasse transport planeeritakse. Seetõttu palume Teil üles kirjutada Teile lähedase inimese telefoninumber, kellele soovite helistada ja oma tervise kohta käivat informatsiooni anda. Telefoni teel esmast informatsiooni oma tervise kohta saate anda vaid Teie ise. Haigla ei anna telefoni teel informatsiooni Teie terviseseisundi kohta. Teie poolt määratud kontaktisikutele ja telefoninumbritel ning Teie nõusolekul saab aga erakorralise meditsiini osakond (EMO) vajadusel Teie lähedastega ühendust võtta.

    Tagasi

    MIDA PEAKSIN KAASA VÕTMA HAIGLA ERAKORRALISE MEDITSIINI OSAKONDA (EMO)?

    • isikut tõendav dokument (pass / ID kaart / juhiluba)

    • igapäevaselt kasutatavad ravimid või nimekiri ravimitest

    • sobivad riided, et haiglas pärast erakorralist tervishoiuteenust või haiglaravi koju minna

    • raha või pangakaart EMO-s visiiditasu tasumiseks või haiglaravi järgselt voodipäeva eest tasumiseks, koju sõiduks vms

    • soovi korral vahetusjalatsid, isiklikud hügieenitarbed, mobiiltelefon (akulaadija)

    • haiglasse ei soovitata kaasa võtta väärtasju ja ehteid.

    Tagasi

    MIDA MA PEAKSIN VEEL KIIRABIST TEADMA?

    • Järgige raviskeemi mida perearst või eriarst on Teile määranud. Päeva jooksul tarvitage ravimeid vastavalt määratud skeemile. Kiirabi ei määra Teile pikaajalist ravi ja ei muuda olemasolevat raviskeemi. Kiirabi saab Teile osutada vältimatut abi.

    • Kiirabi osutab elutähtsat teenust. Enne kiirabi kutsumist kaaluge võimalust pöörduda perearsti poole, helistada nõuandetelefonidele või pöörduda ise erakorralise meditsiini osakonda.

    • Kutsuge kiirabi, kui Teie terviseseisund muutub äkki, kiiresti või lühikese aja jooksul märgatavalt halvemaks, teil on tekkinud äkki tugev valu või olete saanud eluohtliku trauma.

    • Kiirabi ei saa Teid haiglast tagasi koju transportida.

    • Igal inimesel on õigus saada tervishoiuteenust ja ravi ilma, et teda jäädvustatakse. Sellest tulenevalt palume võimaluse korral kiirabibrigaadide tööd mitte pildistada ja filmida.

    • Kiirabi teeb koostööd haiglate, politsei ja päästeasutustega. Kiirabil on teatud juhtudel, seaduses sätestatud korras, kohustus patsiendist teavitada politseid.

    • Kiirabist ei väljastata Teile teatist trauma või tervisekahju tuvastamiseks. Kui soovite tervisekahju tuvastamist, siis seda teeb kohtuekspertiis.

    • AS Karell Kiirabi annab endast parima, et pakkuda kvaliteetset tervishoiuteenust. Tagasisidet patsientidelt ootame: https://karellkiirabi.ee/et/tagasiside

    Tagasi 

    TÄIENDAVAD TELEFONINUMBRID

    Hädaabikõne Eestis ja Euroopa Liidus 112

    Mürgistusteabekeskus

    16662

    Perearsti nõuandetelefon

    1220
    +372 634 6630
    välismaalt

    Psühholoogiline kriisinõustamine 631 4300
    Ohvriabi kriisitelefon 116 006

    Emotsionaalse toe telefon (19:00 – 07:00)

    655 8088

    Ida-Viru Keskhaigla EMO (Jõhvi)

    331 1074

    Rakvere Haigla EMO

    322 9046

    Põhja Eesti Regionaalhaigla EMO (Tallinn)

    617 1369

    Tartu Ülikooli Kliinikum EMO

    731 8111

    Ida-Tallinna Keskhaigla EMO

    620 7040

    Järvamaa Haigla EMO (Paide)

    384 8155

    Lasteabi 116 111
    Kadunud laste telefon 116 000

    Nõuandetelefon „Lastearst kuuleb“

    1599 (tasuline 1€/min)

    Häirekeskus Eestis helistades välismaalt 6000 112
    Tagasi
  • Tagasiside ja kaebuste menetlemise kord

     

    1. AS Karell Kiirabi tagasiside ja kaebuste menetlemise korra eesmärgiks on:

    1.1. informatsiooni kogumine ja tagasiside saamine teenuste kvaliteedi kohta

    1.2. kaebuste ja ettepanekute võimalikult kiire läbivaatamise, lahendamise ja tagasiside andmise tagamine

    1.3. pakutavate teenustega rahulolu tagamine.

    2. Tagasisideks loetakse patsiendi või tema seadusliku esindaja ettepanekut, arvamust ning tänuavaldust, mis on esitatud suulises või kirjalikus vormis.

    3. Kaebuseks loetakse rahulolematust AS Karell Kiirabi poolt pakutavate teenuste või organisatsiooni suhtes.

    4. Kõik AS Karell Kiirabi töötajad, kes osalevad tagasiside või kaebuse menetlemise protsessis, järgivad konfidentsiaalsuse tagamise ning isikuandmete kaitse seadusest tulenevaid nõudeid. Juhul, kui kaebuse lahendamine nõuab kolmanda osapoole kaasamist, kooskõlastatakse see eelnevalt patsiendi või tema seadusliku esindajaga kirjalikult.

    5. Tagasiside ja kaebuse saab kirjalikult esitada:

    5.1. tavakirjaga, aadressile AS Karell Kiirabi Siduri 3, Tallinn 11313

    5.2. e-posti teel, See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud.

    5.3. elektroonselt täidetava vormina kodulehel, www.karellkiirabi.ee

    5.4. vastaval vormil, mis on kättesaadav AS Karell Kiirabi kodulehel. Vorm saata või anda Karell Kiirabi töötajale.

    6. Kaebuses peab olema märgitud patsiendi nimi, kaebuse aluseks olevad selgesõnalised ja arusaadavad asjaolud, kaebuse esitaja nimi ning seos patsiendiga (kui kaebuse esitajaks ei ole tema ise) ja kaebuse esitaja kontaktandmed, kuhu vastus saadetakse. Kirjalikule kaebusele saadetakse kirjalik vastus. Anonüümset kaebust ei menetleta ja sellele vastust ei saadeta.

    7. Kirjalikule kaebusele vastatakse hiljemalt 15 päeva jooksul, alates kaebuse esitamisest. Kui kaebuse lahendamine võtab kauem aega, siis hiljemalt 30 päeva jooksul või informeeritakse kaebuse esitajat vastuse esitamise tähtajast.

    8. Suuliselt on võimalik kaebus või ettepanek esitada AS Karell Kiirabi juhatusele, eeldusel, et ei soovita kirjalikku vastust ning kaebus saab koheselt lahendatud ega vaja edasist käsitlemist.

    8.1. Suuliselt kaebust esitava isiku vastuvõtmisest võib keelduda, kui isik on agressiivse käitumisega või ei ole teovõimeline või ei väljenda oma soove selgelt või probleemi lahendamine ei kuulu AS Karell Kiirabi pädevusse (sellisel juhul suunatakse isik asutusse, kelle pädevusse küsimus kuulub).

    9. AS Karell Kiirabisse laekunud mitteanonüümne kirjalik tagasiside registreeritakse asutuse vastavas registris.

    AS Karell Kiirabi annab endast parima, et teenuse osutamisel tekkinud probleem lahenduse leiaks, kuid murelikul patsiendil/kliendil on alati õigus pöörduda:

     
    *Sotsiaalministeeriumi juures töötava nõuandva Tervishoiuteenuste kvaliteedi ekspertkomisjoni poole, aadressil Gonsiori 29, Tallinn või See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud.
    *Terviseametisse, aadressil Paldiski mnt 81, Tallinn või See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud.
    *Sotsiaalkindlustusamet, aadressil Endla 8, Tallinn või See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud.
    *Õiguskantsleri Kantselei, aadressil Kohtu 8, Tallinn või http://www.oiguskantsler.ee/et/kuidas-esitada-avaldus
     
     
  • Info üldarstiabi korralduse ja kättesaadavuse kohta

    Üldinformatsioon patsientidele kehtiva üldarstiabi korralduse ja kättesaadavuse kohta

    • Igal inimesel on perearst, kelle ta on reeglina ise valinud. Perearsti nimistusse registreerumine toimub kirjaliku avalduse alusel.
    • Kõikidel perearstidel on oma nimistu ehk registreeritud patsientide nimekiri, mille kinnitab Terviseamet.
    • Perearsti nimistu suurus jääb vahemikku 1200 kuni 2000 isikut. Kui nimistu on suurem kui 2400 isikut, peab perearstiga koos töötama teine arst.
    • Perearst on tema nimistusse registreerunutele esmase kontakti arstiks, see tähendab, et haigestunud inimene peab eelkõige pöörduma oma muredega selle perearsti poole, kelle nimistusse ta on kantud.
    • Juhul kui te ei ole rahul tervishoiuteenuse osutamisega on Teil õigus pöörduda Terviseameti järelevalveosakonna poole.

    Perearsti ja pereõe töökorraldusest:

    • Perearst töötab koos pereõega ning nende vastuvõtuajad peavad jääma igal tööpäeval ajavahemikku kell 8.00–18.00. Vähemalt ühel päeval nädalas peab vastuvõtt olema kuni kella 18.00-ni.
    • Perearsti tegevuskoht peab olema avatud ja patsientide vastuvõtule registreerimine tagatud tööpäeviti vähemalt kaheksa tundi päevas.
    • Teave perearsti tegevuskoha lahtioleku- ja vastuvõtuaegade ning andmed sidevahendite (telefon, e-posti aadress) kohta peavad olema nähtaval kohal perearsti tegevuskohas ja veebilehel selle olemasolul.
    • Perearst peab teavitama patsiente, kuhu ja kelle poole saab pöörduda arstiabi või meditsiinilise nõu saamiseks väljaspool vastuvõtu aega.
    • Perearst korraldab oma ajutise äraoleku ajal ennast asendama teise perearsti.
    • Perearsti vastuvõtuaeg on vähemalt 20 tundi nädalas (viiel tööpäeval nädalas vähemalt neli tundi päevas, kusjuures vähemalt üks vastuvõtt nädalas toimub õhtusel ajal - kuni kella 18.00). Vastuvõtule lisandub aeg muudeks perearsti tööjuhendis ette nähtud tegevusteks (koduvisiidid, ennetav tervisekontroll kuni 18 a. lastele, sidevahendite teel nõustamine).
    • Pereõe vastuvõtuaeg on vähemalt 20 tundi nädalas, sellele lisandub aeg muudeks pereõe tööjuhendis ette nähtud tegevusteks (koduvisiidid, ennetav tervisekontroll kuni 18 a lastele, sidevahendite teel nõustamine).
    • Üldarstiabi osutaja (perearstikeskus) peab korraldama ägeda tervisehäirega patsiendile vastuvõtu pöördumise päeval, teistel juhtudel viie tööpäeva jooksul. Sellest tähtajast kinnipidamiseks peab perearst vajadusel pikendama oma vastuvõtu aega.
    • Tervisetõend, mis ei ole tervishoiuteenuse osutamisega seotud, tuleb patsiendile väljastada 15 päeva jooksul.
    • Kindlustatud isikud ei pea perearsti juures visiiditasu maksma. Perearsti koduvisiidi tasu on kuni 5 eurot. Koduvisiidi eest ei või nõuda visiiditasu rasedalt, kelle raseduse on arst tuvastanud ja alla kaheaastaselt kindlustatult. Visiiditasu ühe koduvisiidi eest ei või ületada 5 eurot sõltumata kindlustatute arvust sama koduvisiidi kohta. Koduvisiidi vajaduse hindab ja otsustab perearst.
    • Üleriigiliselt perearsti nõuandetelefonilt on võimalik saada ööpäev läbi nõu lihtsamate terviseprobleemide korral, juhiseid esmaseks abiks ning vajadusel ka infot tervishoiu korraldust puudutavates küsimustes. Nõu antakse eesti ja vene keeles.

    Nõuandeliini numbrid on:

    1220 (mobiililt helistades rakendub mobiilsideoperaatori hinnakirjapõhine tariif)
    +372 6346 630 (saab helistada nii Eesti siseselt kui ka välismaalt).

  • Tervisehäire! Kas Perearst või EMO?

    Allikas: Eesti Perearstide Selts

    Ootamatult tekkiva tervisehäire puhul tekib igaühel küsimus, kust saada kiiresti abi. Vajalikku esmast abi osutab perearst või pereõde Teie oma perearstikeskuses. Haiglate erakorralise meditsiini osakonnas (EMO) kuhu viiakse tihti patsient kiirabiga pakutakse vältimatut abi, s.o meditsiiniabi, mille osutamise edasilükkamine või osutamata jätmine võib põhjustada abivajaja surma või püsiva tervisekahjustuse.

    Võrreldes EMOga, kus isepöördujate keskmine ooteaeg ületab nelja tundi, saab visiidi aega perearsti ja pereõe juurde planeerida. Samuti on võimalik saada visiidi ajal perearstikeskuses rohkem teavet oma haiguse olemuse ning profülaktika kohta. EMOs on fookuses raskes seisundis patsiendi kiirdiagnostika ja ravi alustamine.

    Selleks, et säästa nii oma aega kui ka tervishoiuasutuse ressurssi, soovitame Teil valida sobivaima variandi. Käesolev infoleht aitab otsustada, millisesse tervishoiuasutusse oma probleemiga pöörduda.

    Infolehed:

    TÄISKASVANU haigestumise puhul

    LAPSE haigestumise puhul  

  • Patsiendi kodune ravi COVID-19

    PDFsuur

    Patsiendi kodune ravi COVID-19



    Koroonaviiruse kõige ajakohasema informatsiooni leiad veebilehelt www.koroonaviirus.ee

    JUHEND: Kui ootan koroonaviiruse proovi tulemust või analüüs osutus positiivseks, siis:

    1. Miks on kodune isolatsioon vajalik?

    Kodune isolatsioon on ettevaatusabinõu, et hoida ära nakkushaiguse levik. Kui sa ei lahku oma kodust ega puutu kokku teiste inimestega minimeerid võimaliku nakkusohtu teistele.

    2. Kuidas saan ennast terveks ravida?

    Koroonaviirusele ei ole praegu otsest ravi. Sümptomeid, nagu köha ja palavik, saate leevendada läbi käsimüügiravimite. Juhul, kui sümptomid kaovad ja tunnete end tervena, annab lõpliku tervise hinnangu siiski perearst.

    3. Mida saan teha, et teisi mitte nakatada?

    Viibi kodus, kuni täieliku paranemiseni. Väldi väljas käimist. Juhul, kui sul on ilmtingimata vajalik kuhugile minna, siis kanna kindlasti maski. Jälgi, et aevastades ja köhides kataksid kindlasti suu ja nina. Võimalusel kasuta selleks taskurätikut või selle puudumisel varrukat. Puhasta kodus regulaarsemalt pindu, millega puutud otseselt kokku.
    Oleks hea leida endale abistaja, kelleks võib olla igaüks – lähedane, sõber või naaber. Tähtis on, et ta kaitseks ennast haiguse eest kasutades isikukaitsevahendeid ja peaks kinni rangetest hügieeninõuetest. Haige eest peaks hoolitsema ainult üks inimene, kes ei kuulu riskirühma – vanemaealised (>60 a), krooniliste haigustega ja/või immuunpuudulikkusega inimesed.

    4. Kuidas saan koju toidu ja muud vajalikud vahendid?

    Haige inimene ei tohiks käia poes ega apteegis. Sõpradel, tuttavatel ja naabritel on siin suur roll, sest toidu ja ravimid saab lasta tuua just neil. Toidu- ja esmatarbekaubad ning valmistoidu saab hõlpsasti koju tellida. Sel juhul tasutakse pangaülekandega ning peab paluma kulleril jätta pakk ukse taha.
    Kui muid võimalusi ei ole, siis tuleb pöö rduda ko haliku om avalitsuse po o le , kes korraldab vajalike kaupade abivajajani jõudmise.

    5. Mida peaksin ette võtma, kui minu tervislik seisund on läinud hullemaks?

    Võta telefoni teel ühendust perearstiga või helista perearsti nõuandeliinile 1220, selgita olukorda ning järgi saadud juhised. Kui seisund on väga tõsine, kutsu kiirabi, kes viib su haiglasse jälgimisele.

    6. Kas mu perekond peab jääma koju?

    Sinu pereliikmed peaksid jääma 14-ks päevaks koju, kuna nad on vahetult sinuga kokku puutunud. Nad võivad olla nakatunud ning haiguse edasise leviku vältimiseks ja oma tervise huvides tuleks kogu perel koju jääda.
    Kui pereliikmel tekivad antud perioodil sümptomid (palavik või köha) tuleks nõu pidada oma perearsti või perearsti nõuandeliiniga 1220. Tõsisema tervisemure (nagu hingamisraskused) korral tuleks helistada hädaabinumbril 112.

    7. Kas ma pean teavitama laste kooli?

    Kindlasti teavita lapse lasteaeda või kooli, et jäite koos koju. Kindlasti aitab kool kaasa võimalustega, kuidas kaugelt kooliasju teha.

    8. Kas ma peaksin oma olukorrast teavitama enda tuttavaid, kellega olen viimastel päevadel kokku puutunud?

    Nüüd kui oled kodune, siis leia see aeg ja helista või kirjuta viimastel päevadel kokku puutunud tuttavatele. Siis nad teavad arvestada, et juba aegsalt jälgida enda tervist ja hoida hügieeni.

    9. Mul on täna õhtuks juba piletid kontserdile/kinno ostetud, kas ma võin ikkagi minna, kui järgin üldiseid hügieeninõudeid?

    Ei, teiste ja enda heaolu nimel jäta üritusel käimata.
    Avalikke kohti tuleks vältida senikaua, kuni oled paranenud, olenemata haigestumise põhjusest.

    10. Kui suur on tõenäosus, et ma võin surra?

    Enamjaolt suudab organism ise viirusega toime tulla. Seniste andmete põhjal on koroonaviirusesse hukkunud ligikaudu 2%.
    Viirused on ohtlikud riskirühmadesse kuuluvatele inimestele, kellel on nõrgestatud vastupanuvõime haigustele. Nende hulka kuuluvad nt kroonilisi haigusi põdevad ja eakad.

    11. Mida ma ütlen tööandjale?

    Koroonaviirust koheldakse samamoodi nagu grippi ja muid hingamisteede haigusi. See tähendab, et haiguslehte saab perearstilt ja see hüvitatakse üldise korra alusel: hüvitis hakkab jooksma alates kolmandast päevast.

    12. Kust saan koroonaviiruse kohta kõige adekvaatsemat infot?

    Koroonaviiruse kõige ajakohasema informatsiooni leiad veebilehelt www.koroonaviirus.ee
  • Privaatsuspoliitika

    Isikuandmete töötlemise üldpõhimõtted

    1. Üldine teave
    Isikuandmed on igasugune selline teave füüsilise isiku kohta, mille alusel on vastav isik võimalik kas kaudselt või otseselt tuvastada. Inimese isikuandmete hulka kuuluvad näiteks tema nimi, aadress, kontaktandmed, aga samuti teave varandusliku seisukorra kohta jms. Lisaks kuuluvad isikuandmete hulka oma loomult tundlikumad andmed ehk eriliiki isikuandmed, milleks on muu hulgas inimese tervise andmed.
    Isikuandmete töötlemine on iga isikuandmetega tehtav toiming. AS Karell Kiirabi töötleb isikuandmeid, sealhulgas terviseandmeid, tervishoiuteenuste osutamiseks.

    2. Töötlemise õiguslikud alused

    2.1. AS Karell Kiirabi on tervishoiuteenuse osutaja, kellel on saladuse hoidmise kohustus ja tervishoiuteenuste korraldamise seaduse §-st 41 tulenev õigus töödelda andmesubjekti nõusolekuta tervishoiuteenuse osutamiseks vajalikke isikuandmeid, sealhulgas eriliigilisi isikuandmeid ning §-st 593 lg2 alusel juurdepääs tervise infosüsteemis olevatele isikuandmetele tervishoiuteenuse osutamise lepingu sõlmimiseks ja täitmiseks.
    2.2. Töötleme Teie isikuandmeid, kui:
    2.2.1. pöördute kiirabisse või kutsute kiirabi läbi Häirekeskuse endale või kellelgi teisele;
    2.2.2. patsient on märkinud Teid oma kontaktisikuks;
    2.2.3. soovite enda ravidokumentide väljastamist;
    2.2.4. saadate või esitate meile selgitustaotluse, märgukirja, teabenõude, kaebuse, ettepaneku või tänukirja;
    2.2.5. kandideerite meile tööle;
    2.2.6. külastate meie veebilehte – info arvuti ja meie veebilehe kasutamise kohta (näiteks arvuti IP aadress, geograafiline asukoht, veebilehitseja tüüp ja versioon, operatsioonisüsteem, külastuse aeg ja -kestus, lehekülgede vaatamise ja lehekülgedel liiklemise statistika).
    2.3. Kogutud andmete säilitamisel lähtume õigusaktides toodud tähtaegadest.

     

    3. Turvakaamerad
    3.1. AS Karell Kiirabi mõnede tugipunktide territooriumil on vara säilimist ohustavate olukordade ärahoidmiseks, ohuolukorrale reageerimiseks või vara kahjustamisel kahju tekitaja väljaselgitamiseks paigaldatud turvakaamerad.
    3.2. AS Karell Kiirabi territooriumile paigaldatud kaamerad asuvad hoonete välisseintel või siseruumides, need edastavad reaalajas pilti, salvestavad selle ning võimaldavad seda hiljem töödelda ja taasesitada. Kaameratega ei ole lubatud salvestada heli ega jälgida konkreetset inimest, vaid ainult kindlat ala (nt ruumi või õueala) ja seal toimuvat. Hoones teavitavad kaamerate kasutamisest kaamera kujutisega sildid.
    3.3. Kaamerate abil saadud andmete töötlemisel kasutame selliseid turvameetmeid, mis kaitsevad kogutud andmeid tahtmatu või ilma loata jälgimise, kopeerimise, muutmise, teisaldamise ja kustutamise eest. Kaamerate salvestistele on õigus ligi pääseda ainult selleks volitatud töötajatel. Salvestisi tohib edastada väljapoole AS Karell Kiirabi või võimaldada neile juurdepääsu ainult juhul, kui selleks on seadusest tulenev alus (nt politseile).
    3.4. Kaamerate salvestisi säilitatakse 30 kalendripäeva. Pärast tähtaja möödumist kustutame salvestised kas andmete kustutamise funktsiooni või andmete üle salvestamisega, sõltuvalt kaamera tehnilistest võimalustest.

    4. Turvalisus
    AS Karell Kiirabi infosüsteemides hoitavate andmete turvalisuse tagamiseks on kehtestatud ettevaatusabinõud, et kaitsta teavet kadumise, väärkasutuse ja muutmise eest. Turvalisus- ja privaatsuspoliitikat vaadatakse perioodiliselt üle ja täiustatakse vastavalt vajadusele. Teie infole on juurdepääs ainult selleks volitatud isikutel.

    5. Isikuandmete kaitse
    5.1. AS Karell Kiirabi rakendab kõiki ettevaatusabinõusid (sh administratiivsed, tehnilised ja füüsilised meetmed) patsiendi isikuandmete kaitsmiseks. Juurdepääs andmete muutmiseks ja töötlemiseks on ainult selleks volitatud isikutel.
    5.2. AS Karell Kiirabi võib avaldada Teie isikuandmeid:
    5.2.1. seaduspärase nõudmise alusel – nt politsei, Eesti Haigekassa, Terviseamet, kindlustusandja kindlustusjuhtumi esinemisel jms.
    5.2.2. oma õiguste kaitseks ja turvalisuse tagamiseks – nt pettuse, vara hävimise vms kahtluse korral.

    6. Enda kohta käivate andmetega tutvumine
    6.1. Teil on õigus:
    6.1.1. tutvuda andmetega, mida oleme Teie kohta kogunud;
    6.1.2. taotleda ebaõigete isikuandmete parandamist või täiendamist, kui need on valed või ebapiisavad;
    6.1.3. nõuda isikuandmete, mille kasutamiseks puudub meil seaduslik alus, kustutamist;
    6.1.4. taotleda isikuandmete töötlemise piiramist (nt ajaks kui Teie isikuandmete õigsust kontrollitakse);
    6.1.5. esitada vastuväiteid Teid puudutavate isikuandmete töötlemise suhtes.
    6.2. Enda kohta esitatud vastuväiteid Teid puudutavate isikuandmete töötlemise kohta esitage meile omakäeliselt või digitaalselt allkirjastatud taotlus. Taotluse võib esitada kohapeal ja anda see struktuuriüksuse juhataja kätte või saata postiga aadressile Siduri 3, Tallinn 11313 või digitaalselt allkirjastatuna e-posti aadressile See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud.
    6.3. Vastuväidete korral vastame Teie esitatud taotlusele esimesel võimalusel, kuid mitte hiljem kui 30 päeva jooksul. Teie kohta kogutud andmed väljastame vastavalt Teie soovile kas paberil või elektrooniliselt. Kui meil on põhjendatud kahtlused taotluse esitanud isiku identiteedi suhtes, võime nõuda taotluse esitaja isiku tuvastamiseks täiendava teabe esitamist. Andmed väljastatakse isikut tõendava dokumendi alusel või krüpteeritult isikukoodile.
    6.4. Teie andmete turvalisuse huvides telefoni teel andmeid ning infot patsiendi kohta ei väljastata.
    6.5. Isikuandmeid ei väljastata, kui see võib:
    6.5.1. kahjustada teise isiku õigusi ja vabadusi;
    6.5.2. takistada kuriteo tõkestamist või kurjategija tabamist;
    6.5.3. raskendada tõe väljaselgitamist kriminaalmenetluses;
    6.5.4. ohustada lapse põlvnemise saladuse kaitsmist.

    7. Õiguste kaitse ja kontaktandmed
    7.1. Isikuandmete töötlemisega seonduvate küsimustega on Teil võimalus pöörduda AS Karell Kiirabi andmekaitsespetsialisti poole.
    7.2. Vastutav töötleja on AS Karell Kiirabi, registrikood 10368215, aadress Siduri 3, Tallinn 11313, e-post See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud., veebilehe aadress www.karellkiirabi.ee, telefon +372 510 8485.

    7.3. Juhul kui Te leiate, et oleme isikuandmete töötlemisel rikkunud Teie õigusi, on Teil võimalus pöörduda kaebusega AS Karell Kiirabi andmekaitsespetsialisti või Andmekaitse Inspektsiooni poole (Väike-Ameerika 19, Tallinn 10129, e-post: See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud.).
    7.4. AS Karell Kiirabi teeb kõik selleks, et kaitsta Teie isikuandmeid, järgida andmekaitset ja privaatsust reguleerivaid õigusakte.

    Kinnitaja: AS Karell Kiirabi juhatus
    Kinnitatud: 31.10.2018 nr 1-1/10
    Koostaja: andmekaitse töögrupp

KODADE VIRVENDUSARÜTMIA (5A)

: .

A. Tüüpkäsitlus

1. Anamnees:

- anamneesis on oluline välja selgitada rütmihäire kestvus (alla 48 t vs üle 48 t) ning korduvus
- kas patsiendil esineb ka südame madalale minutimahule viitavaid kaebusi (valu rinnus, õhupuudus, külm higi jms)
- välja selgitada, kas patsiendil esineb struktuurset südamehaigust või kroonilist kopsuhaigust
- milliseid ravimeid patsient tarvitab
- tuleb mõelda rütmihäiret esile kutsunud põhjusele!

2. Objektivne leid:

- üldseisund:

  • teadvusseisund
  • hingamissagedus ja SpO2
  • vererõhk ja südame löögisagedus

- kardiaalne leid:

  • pika lindina kirjutatud EKG – rütmihäire täpsustamiseks, kaasuva müokardi infarkti välistamiseks, Hisi kimbu säär(t)e blokaadi tuvastamiseks.
  • EKG tuleb uuesti teha peale siinusrütmi taastamist.
  • kardiaalse dekompensatsiooni nähud (perifeersedtursed, hingamispuudulikkus, auskultatoorsed
    paisuräginad kopsudes, külm higine nahk)

3. Käsitlus:

- üldine käsitlus:

  • kardiomonitooring
  • veenikanüül
  • hapnikravi kui SpO2<95% või patsiendil esinevad stenokardilised vaevused.

- antiarütmiline ravi

  • <48 tundi kestnud rütmihäire puhul eesmärgiks siinusrütmi taastamine
    • medikamentoosne kardioversioon stabiilse patsiendi puhul
      • amiodaroon kuni 5 mg/kg i/v (ei sobi türeotoksikoosiga patsiendile)
      • propafenoon 1,5-2 mg/kg i/v (ei sobi väljendunud südamepuudulikkuse ja obstruktiivse kopsuhaiguse puhul)
    • elektriline kardioversioon kardiogeenses šokis, kopsuturses, kaasuva müokardi infarkti või väljendunud stenokardiaga patsiendi puhul, esmaselt energiaga 150 J bifaasilise elektriimpulsiga. Vajadusel korrata antiarütmilise ravi foonil. Vajalik sedatsioon.
  • >48 tundi kestnud rütmihäire puhul eesmärgiks südamesageduse langetamine, kiirabietapis vajalik ravida, kui fr > 120 löögi minutis
    • Amiodaroon i/v (sobib ka lisajuhtetee korral)
      • eelistatud südamepuudulikkuse korral, sobib ka ägeda müokardi infarkti puhul. Kiirabi tingimustes 5 mg/kg tunnis, maksimaalselt 450 mg.
    • Propafenoon i/v (sobib ka lisajuhtetee korral, vastunäidustatud obstruktiivse kopsuhaiguse korral)
    • β -blokaatorid, sotalool, verapamiil ja digoksiin (ei sobi WPW-sündroomiga patsiendile)
      • β-blokaatorid (metoprolool 1-2 mg kaupa i/v, maksimaalselt 20 mg) on eelistatud sümpaatikotoonuse, türeotoksikoosi, südame isheemiatõve, kaasa arvatud äge südamelihase infakrt korral, vastunäidustatud südamepuudulikkuse ja bronhiaalastma korral
      • verapamiil (1,25 mg kaupa i/v, maksimaalselt 10 mg) on eelistatud ägeda südamepuudulikkuseta hüpertoonikul, sobib ka obstruktiivse kopsuhaiguse korral. Vastunäidustatud südamepuudulikkuse korral.
      • Digoksiin (0,125 mg kaupa i/v kuni 0,25 mg) on näidustatud südamepuudulikkuse ja vasaku vatsakese süstoolse düsfuktsiooni korral, samuti sobib obstruktiivse kopsuhaiguse puhul.

- tüsistuste ravi

  • äge südamepuudulikkus
    • südamepuudulikkuse ravi (i/v furosemiid, morfiin)
    • vererõhu normaliseerimine (langetada süstoolne rõhk alla 140 mmHg)
    • fikseerunud kodade virvendusarütmia puhul ei ole haiglaeelne kardioversioon südamepuudulikkuse ravis näidustatud
  • stenokardia
    • kui südamesageduse ning vererõhu kontrolli saavutamine ei kaota stenokardilisi vaevusi, tuleb patsienti ravida vastavalt ägeda koronaarsündroomi juhisele (nitroglütseriin i/v perfuusoriga)

4. Transport:

- patsient peab olema tranpsordil kardiomonitooritud
- hospitaliseerimist vajavad esmakordse kodade virvendusarütmiaga patsiendid; lisajuhteteega AF-ga patsiendid; patsiendid, kellel ei õnnestunud taastada normofrekventset südame löögisagedust; ägeda südamepuudulikkuse või kopsutursega patsiendid; püsima jäänud stenokardiliste kaebustega patsiendid

- üle 48 tunni kestnud kodade virvendusarütmiaga normofrekventne patsient, kelle seisund on stabiilne ning kellell puuduvad muud kaebused, ei kuulu erakorraliselt hospitaliseerimisele

B. Indikaatorid

1. Anamnees:

- Kas on välja selgitatud rütmihäire kestvus (alla 48 t vs üle 48 t) ning korduvus?
- Kas patsiendil esineb ka südame madalale minutimahule viitavaid kaebusi (valu rinnus, õhupuudus, külm higi jms)?

2. Objektivne leid:

- Kas on hinnatud patsiend i üldeseisundit?

  • Kas on hinnatud teadvusseisundit?
  • Kas on mõõdetud hingamissagedus ja SpO2?
  • Kas on mõõdetud vererõhk ning südame löögisagedus?

- Kas on hinnatud kardiaalne staatus?

  • Kas patsiendil on registreeritud 12-lülitusega EKG enne rütmihäiret ravima asumist ning peale siinusrütmi taastamist?
  • Kas EKGs on hinnatud rütmihäiret, ägedat isheemiat, Hisi kimbu säär(t)e blokaadi?

3. Käsitlus:

- Kas patsient on kardiomonitooritud? Kas patsiendile on rajatud veenitee?
- Kas patsient on saanud hapnikravi, kui SpO2<95% või patsiendil esinevad stenokardilised vaevused?
- Kas patsiendile on rakendatud adekvaatset antiarütmilist ravi?

  • Kui patsiendi rütmihäire on kestnud <48 tunni, siis kas kiirabi poolt on alustatud ravi siinusrütmi taastamiseks kasutades patsiendi seisundile sobivaid kardioversiooni meetodeid (medikamentoosset või elektilist)?
  • Kui rütmihäire on kestnud >48 tunni, siis kas kiirabi etapis on südamesagedust langetatud vastavalt patsiendi seisundile kasutades patsiendi seisundile sobivaid ravimeid?

- Kas kiirabietapis on ravitud rütmihäire tüsistusi?

  • Kas äge südamepuudulikkuse puhul on rakendatud diureetilist ravi ning normaliseeritud vererõhk?
  • Kas stenokardiliste vaevuste püsimisel peale südamesageduse ning vererõhu kontrolli saavutamist on patsienti ravitud vastavalt ägeda koronaarsündroomi juhisele, st. kasutatud nitroglütseriini?

4. Transport:

- Kas patsient on hospitaliseeritud vastvalt hospitaliseerimise näidustusele?
- Kas haiglat on teavitatud patsiendi saabumisest ning seisundist?

  1. KODADE VIRVENDUSARÜTMIA
  Obligatoorne Sõltuvalt patsiendi seisundist Soovituslik
Anamnees      
 

Selgitatud on, kas rütmihäire on kestnud vähem või rohkem kui 48 tundi

Loetletud on kaasuvad sümptomid

Täpsustatud on, kas tegemist on esmakordse või korduva kodade virvendusarütmia episoodiga

 

Loetletud on patsiendi poolt tarvitatavad ravimid.

Küsitletud on struktuurse südame- haiguse või kroonilise kopsuhaiguse kohta

Objektiivne leid      
KNS Teadvusseisund    
Kardiovaskulaarsüsteem Südame löögisagedus, rütm, vererõhk

Ära on tuntud äge südamepuudulikkus

Ära on tuntud stenokardia

 
Hingamissüsteem

Hingamissagedus, SpO2, kopsude auskultatoorne leid

Elulisi näitajaid on mõõdetud korduvalt

   
Kardiaalne seisund Otsitud on kardiaalse dekompensatsiooni nähte (perifeersed tursed, hingamispuudulikkus, auskultatoorsed paisuräginad kopsudes, külm higine nahk)    
Uuringud

Tehtud on EKG nii enne ravimaasumist kui peale siinusrütmi taastumist

EKG interpreteerimine: ära on tuntud kodade virvendusarütmia, laia QRS- kompleksiga juhtehäire ning äge koronaarpatoloogia

   
Käsitlus      
Protseduurid

Patsiendile on rajatud veenitee

Patsient on kardiomonitooritud

Patsiendile on rakendatud hapnikravi, kui SpO2<95% või patsiendil esinevad stenokardilised vaevused.  
Ravi Patsienti on ravitud antiarütmikumi(de)ga lähtuvalt rütmihäire kestvusest, kaasuvatest sündroomidest ning patsiendi kaasuvatest haigustest

On ravitud rütmihäire tüsistusena tekkinud ägedat südamepuudulikkust (diureetikum)

On ravitud rütmihäire tüsistusena tekkinud stenokardiat (nitroglütseriin)

 
Transport      
  Haiglat on teavitatud patsiendi saabumisest ning seisundist   Patsiendi erakorraline hospitaliseerimine on olnud näidustatud

ÄGE KORONAARSÜNDROOM (4A)

: .

TABEL

A. Tüüpkäsitlus

1. Anamnees:

- valu kestvus, iseloom, kas midagi on valu leevendanud
- kaasuvad kaebused (õhupuudus, higine nahk, teadvuskaotus, nõrkus, iiveldus-oksendamine jne)
- eelnev anamnees kasutatavad ravimid

2. Objektiivne seisund:
- Elulised näitajad: 
  • teadvusseisund
  • vererõhk, südame löögisagedus ja rütm,
  • hingamissagedus, SpO2, kopsude auskultatsiooni leid
  • EKG teostamine ja leid – ST-elevatsioonid, neg T, ST- depressioon, rütmihäire

3. Käsitlus:

-veeni kanüle erimine
- kardiomonitooring, sh. korduv vererõhu mõõtmine ägeda koronaarsündroomi puhul
- hapnikravi
- nitroglütseriin s/l, valu püsimisel perfuusoriga i/v + morfiin i/v kuni valu leevendumiseni.
- T. Aspiriini 500 mg p/o
- kardiogeense šoki, kopsuturse või eluohtliku rütmihäire ravi.

4. Transport:

- patsienti säästev liigutamine, raamitransport
- hospitaliseerida patsiendi seisundile sobivasse haiglasse (STEMI puhul Eesti Kardioloogide Seltsi poolt tunnustatud reperfusioonravi teostavasse haiglasse)
- haiglat tuleb patsiendist ning saabumise ajast teavitada

B. Indikaatorid

1. Anamnees:

- Kas on kirjeldatud valu algus ja iseloom?
- Kas on välja selgitatud varasem koronaarhaiguse anamnees?
- Kas on teada patsiendi igapäevased ravimid?

2. Objektiivne leid:

- Kas patsiendil on mõõdetud ja hinnatud elulised näitajad?
  • Teadvusseisund
  • hingamissagedus, SpO2
  • vererõhk, südame löögisagedus

- Kas patoloogiate või pikema käsitlusaja korral on mõõtmisi/hindamisi korratud?
- Kas on ära tuntud ja dokumenteeritud ägeda koronaarsündroomi tüsistused nagu kardiogeenne šokk ja kopsuturse, eluohtlikud rütmihäired?
- Kas patsiendile on teostatud EKG?
- Kas EKGs on ära tuntud ST-elevatsioon, ST-depressioon, negatiivsed T-sakid, eluohtlikud rütmihäired ning EKG-le on antud diagnostiline hinnang 12 lülituse alusel?

3. Käsitlus:

- Kas patsiendile on rajatud veenitee?
- Kas patsient on kardiomonitooritud, vererõhku on mõõdetud korduvalt?
- Kas patsiendile on rakendatud hapnikravi?
- Kas patsiendile on manustatud nitroglütseriini, vajadusel morfiini valu leevendamiseks?
- Kas patsient on saanud T. Aspiriini 500 mg p/o?
- Kas kardiogeense šoki, kopsuturse või eluohtlike rütmihäirete puhul on neid ravitud?

4. Transport:

- Kas patsienti on transporditud säästvalt, raamiga?
- Kas patsient on hospitaliseeritud seisundile vastavasse haiglasse ning haiglat on eelnevalt teavitatud?

ÄGE KORONAARSÜNDROOM

  Obligatoorne Sõltuvalt patsiendi seisundist Soovituslik
Anamnees      
 

Kirjeldatud on valu kestvus ning iseloom

Loetletud on kaasuvad kaebused

Välja on selgitatud varasem koronaarhaiguse anamnees

 

Välja on selgitatud patsiendi muud kroonilised haigused

Loetletud on ravimid, mida patsient igapäevaselt tarvitab

Objektiivne leid      
KNS Teadvusseisund    
Kardiovaskulaarsüsteem Südame löögisagedus, rütm, vererõhk

Ära on tuntud eluohtlik rütmihäire

Ära on tuntud kardiogeenne šokk

 
Hingamissüsteem

Hingamissagedus, SpO2, kopsude auskultatoorne leid

Elulisi näitajaid on mõõdetud korduvalt

Ära on tuntud kopsuturse  
Uuringud

Tehtud on EKG

EKG interpreteerimine: ära on tuntud äge koronaarsündroom, eluohtlik rütmihäire

   
Käsitlus      
Protseduurid Patsiendile on rajatud veenitee Patsient on kardiomonitooritud    
Ravi

Patsiendile on rakendatud hapnikravi

Patsiendile on manustatud nitroglütseriini (s/l -> i/v perfuusoriga), vajadusel lisatud morfiini i/v valu leevendamiseks

Patsient on saanud T. Aspiriini 500 mg p/o

Ravitud on eluohlikku rütmihäiret

Ravitud on kardiogeenset šokki

Ravitud on kopsuturset

 
Transport      
 

Patsienti on transporditud säästvalt, raamiga

Patsient on hospitaliseeritud seisundile vastavasse haiglasse

Haiglat on patsiendist ning saabumisajast informeeritud

   

KOOMA (3A)

: .

A. Tüüpkäsitlus

1. Anamnees:

- koomas patsiendi puhul on oluline koguda informatsiooni juuresolijatelt ja omastelt
- välja tuleks selgitada võimalik trauma
- oluline on ka sündmuskoha ülevaatus leidmaks võimalikke kooma põhjuseid (süstlad, alkoholitaara, tühjad ravimipakendid, ahjuküte vms)

2. Objektiivne leid:

-elulised näitajad

  • GKS, patsiendi seisundi muutumisel hinnata korduvalt
  • patsiendi hingamissagedus, hingamisteede avatuse hindamine ning SpO2
  • vererõhk, südame löögisagedus, rütm

- veresuhkru väärtuse mõtmine
- kehatempertuuri mõõtmine
- välisvaatlus

  • traumatunnuste olemasolu ja nende kirjeldus
  • süstejälgede olemasolu
  • alkoholi või atsetooni lõhn suust
  • kas patsient on oksendanud?
    kas ülemistes hingamisteedes on võõrkeha?
  • profuusse verejooksu tunnused (meleena, veriokse, veriköha)
  • kas patsient on keelde hammustanud, urineerinud või olnud defekatsioon?

- neuroloogiline sümptomatoloogia:

  • pupillidiferents, motoorne defitsiit, kuklakangestus, patoloogiline Babinski refleks

3. Käsitlus:

-vabade hingamisteede ja ventilatsiooni tagamine, kui patsient ise hingamisteid lahti ei hoia:

  • S-toru kurgurefleksideta patsiendile
  • stabiilne küliliasend, kui ei ole selgrootrauma kahtlust
  • intubatsioon või alternatiivne vabade hingamisteede tagamise vahend + kopsude mehaaniline ventilatsioon normoventilatsiooni tingimustes
- hapnikravi
- veeni kanüle erimine, infundeerida 0,9% NaCl
- kardiomonitooring
- hemodünaamika stabilise erimine
  • kristalloid vahetada kolloidi infusiooni vastu
  • kui infusioonravi on efektita, tuleb lisada vasopressorravi.
- traumaga patsiendile kaelakrae, vajadusel verejooksu sulgemine, haavade sidumine ning luumurdude fikseerimine
- hüpoglüke emia korri ge er imine
- opiaadi mürgistuse kahtluse korral naloksoon i/v
- hüpotermias patsiendile soojakao jätkuvaks vältimiseks termolina + tekk, soojad infusioonilahused.
- aspiratsiooni vältimine:
  • kui patsient ei vaja intubatsiooni siis stabiilne küliliasend, kui ei ole selgrootrauma kahtlust.
  • massiivse verejooksu või oksendamise puhul, kui puuduvad kurgurefleksid, on vajalik hingamisteede kaitse intubatsiooniga või kasutades kõritoru

- ebaselge kooma ning käsitlusprobleemide korral konsulteerida arstiga

4. Transport:

- patsiendi säästlik liigutamine
- teavitada haiglat patsiendi seisundist ning saabumise ajast hospitaliseerimise aeg peab olema minimaalne, kohapeal toimetamine (korduvad intubatsioonikatsed, korduvad
kanüleerimiskatsed) ei tohi olla põhjuseks viivitatud hospitaliseerimisele
- patsiendi ravi ja seisundi korduv hindamine peab jätkuma kiirabiautos

B. Indikaatorid

1. Anamnees:

- Kas juuresolijatelt ning sündmuskohalt on püütud saada maksimaalselt informatsiooni kooma põhjuse kohta?

2. Objektiivne leid:

- Kas on hinnatud ja mõõdetud patsiendi elulised nä itajad?

  • GKS, vajadusel korduvalt
  • hingamissagedus, hinnatud on hingamisteede avatust, SpO2
  • vererõhk, südame löögisagedus, rütm
- Kas on mõõdetud on veresuhkur?
- Kas on mõõdetud on kehatempertuur?
- Kas on kirjeldatud patsiendi välisvaatlusel esile tulevaid võimalikke kooma põhjuseid:
  • traumatunnused
  • süstejäled
  • alkoholi lõhn
  • võõrkeha ülemistes hingamisteedes
  • profuusse verejooksu tunnused
  • keelde hammustamine, spontaanne urineerimine või defekatsioon

- Kas patsiendile on tehtud neuroloogiline staatus?

  • hinnatud on pupille, motoorset defitsiiti, kuklakangestust

3. Käsitlus:

- Kas on tagatud oksügenisatsioon ja ventilatsioon?

  • Kas patsiendile on tagatud vabad hingamisteed?
  • Kas on välditud aspiratsiooni ja regurgitatsiooni?
  • Kas on rakendatud hapnikravi?
  • Kas rakendatud hapnikravi viis on piisav hüpoksia korrigeerimiseks?

- Kas patsiendi hemodünaamika on stabiliseeritud?

  • Kas patsiendile on asetatud veenikanüül?
  • Kas patsiendile on rakendatud infusioonravi?
  • Kas patsient on kardiomonitooritud?

- Kas on mõeldud kooma põhjustele või soodustavatele faktoritele?

  • Kas traumaga patsiendile on asetatud kaelakrae, verejooks on suletud, haavad seotud ning luumurrud fikseeritud?
  • Kas hüpoglükeemia on korrigeeritud?
  • Kas opiaadi mürgistuse kahtluse korral on patsiendile manustatud naloksooni i/v?
  • Kas hüpotermias patsiendi käsitlemisel on kasutatud termolina+tekki ning sooje infusioonilahuseid?
  • Kas hüpertermiaga patsiendile on rakendatud palavikku alandavat ravi?

- Kas patsiendi käsitlust on konsulteeritud arstiga?

4. Transport:

- Kas haiglat on teavitatud patsiendi seisundist ning saabumise ajast?

KOOMA

  Obligatoorne Sõltuvalt patsiendi seisundist Soovitulik
Anamnees      
  Juuresolijatelt ning sündmuskohalt on püütud saada maksimaalselt informatsiooni kooma põhjuse kohta   Välja on selgitatud patsiendi haigused ja tarvitatavad ravimid
Objektiivne leid      
KNS

Teadvusseisund, GKS

Hinnatud on pupille, motoorset defitsiiti, kuklakangestust

 

On hinnatud patoloogilisi reflekse

Kardiovaskulaarsüsteem Südame löögisagedus, rütm, vererõhk    
Hingamissüsteem

Hingamissagedus, SpO2, kopsude auskultatoorne leid

Hinnatud on hingamisteede avatust ning ventilatsiooni efektiivsust

Elulisi näitajaid on mõõdetud korduvalt

   
Välisvaatlus On kirjeldatud patsiendi välisvaatlusel esile tulevaid võimalikke kooma põhjuseid    
Uuringud

On määratud veresuhkru väärtus

On mõõdetud patsiendi kehatemperatuur

On teostatud EKG, kui patsiendil esineb ebastabiilne hemodünaamika  
Käsitlus      

Protseduurid

 

Patsiendile on rajatud veenitee

Patsient on kardiomonitooritud

On tagatud vabad hingamisteed

Hingamispuudulikkuse, massiivse verejooksu või oksendamise puhul, kui puuduvad kurgurefleksid, on rakendatud hingamisteede kaitset intubatsiooniga või kasutades kõritoru

Traumakahtlasele patsiendile on asetatud kaelakrae, vajadusel peatatud verejooksu, seotud haavad või fikseeritud luumurrud

Hüpotermia korral on välditud patsiendi jätkuv jahtumine ning alustatud patsiendi soojendamisega

 
Ravi Infusioonravi

Hüpoglükeemia on korrigeeritud Hüpertermia korral on patsient saanud palavikku alandavat ravimit

Opiaadi mürgistuse kahtluse korral on manustatud naloksooni i/v.

Ebastabiilse hemodünaamika korral on lisatud vasopressorravi

On konsulteeritud arstiga

 
Transport      
 

Omahingamisel patsient on transporditud stabiilses küliliasendis (va trauma)

Haiglat on informeeritud patsiendi seisundist ning saabumise ajast

   

EPILEPTILINE HOOG (2A)

: .

A. Tüüpkäsitlus

1. Anamnees:

  • sageli pole anamneesi abivajajalt võimalik saada ning viite epileptilisele hoole annab pealtnägijate kirjeldus
  • võimalusel tuleb välja selgitada epileptilise hoo kestvus ja/või korduvus
  • võimalusel info varasemate epileptiliste hoogude kohta ning antiepileptiliste ravimite tarvitamise kohta
  • alkoholi või surrogaatide tarvitamine

2. Objektiivne seisund:

- elulised näitajad:

  • teadvusseisund
  • hingamissagedus, SpO2
  • vererõhk, pulsisagedus
  • veresuhkru väärtus
  • vajadusel kehatemperatuur.

- vigastused:

  • kui patsient on ennast epileptilise hoo käigus vigastanud, siis need kirjeldada (sagedasemad peavigastus ning keeldehammustus)

- patsiendil võib esineda hoo järgselt neuroloogiline koldeleid

3. Käsitlus:

- veenitee rajamine
- epileptilise hoo kestmisel või kordumisel bensodiasepiini manustamine (diasepaam 0,15 mg/kg i/v või 0,2 mg/kg per rectum; alternatiiviks midasolaam i/v), võib korrata.
- hüpoglükeemia korrektsioon hüpertermia ravi kui patsient on epileptilise hoo järgselt teadvushäirega, siis stabiilne küliliasend
- kui esineb hingamishäire või SpO2 < 95%, siis hapnikravi kui epileptiline hoog püsib ehk epileptiline staatus:
  • kardiomonitooring
  • hapnikravi
  • korrata bensodiasepiini
  • manustada fenütoiini 250 mg i/v , vajadusel korrata.
  • infusioonravi 0,9% NaCl-ga
  • konsulteerida arstiga

- jäglida patsiendi hingamist ning oksügenisatsiooni, vajadusel intubatsioon või alternatiivne moodus vabadeks hingamisteedeks ja kopsude mehaaniliseks ventilatsiooniks


4. Transport:

- haigla teavitamine patsiendi seisundist ning saabumise ajast

B. Indikaatorid

1. Anamnees:

- Kas anamneesist selgub, miks epileptilist hoogu kahtlustatakse?
- Kas patsiendil on varem esinenud epileptilisi hooge ning kas ta tarvitab antiepileptilisi ravimeid?
- Kas epileptilist hoogu on kirjeldatud?

2. Objektiivne leid:

- Kas on hinnatud patsiendi elulised näitajad (teadvusseisund, vererõhk, hingamissagedus ja SpO2, südame löögisagedus)?
- Kas on mõõdetud veresuhkru väärtus? Kas on mõõdetud kehatemperatuur?
- Kas on tuvastatud patsiendi välised vigastused?
- Kas on kirjeldatud neuroloogiline koldeleid, kui see esineb?

3. Käsitlus:

- Kas patsiendile on asetatud veenikanüül?
- Kas patsiendile on manustatud epileptlise hoo ajal õiget ravimit õiges annuses (bensodiasepiin -> fenütoiin)?
- Kas patsiendi hüpoglükeemia on korrigeeritud? Kas patsiendi hüpertermiat on ravitud?
- Kas patsienti on rehüdreeritud ning hemodünaamiliselt stabiliseeritud?
- Kas patsiendile on antud vajadusel hapnikku?
- Kas hingamispuudulikkuses haige on intubeeritud või kasutatud alternatiivseid vahendeid hingamisteede avatuse tagamiseks ning kas rakendatakse kopsude mehaanilist ventilatsiooni?
- Kas on konsulteeritud arstiga?

4. Transport:

- Kas haiglat on teavitatud patsiendi seisundist ning saabumise ajast?

EPILEPTILINE HOOG

  Obligatoorne Sõltuvalt patsiendi seisundist Soovituslik
Anamnees      
 

Välja on selgitatud epileptilise hoo kestvus ja korduvus.

Kui kiirabi on epileptilist hoogu näinud, siis selle kirjeldus

Välja on selgitatud, kas patsiendil on varem esinenud epileptilisi hooge.

Välja on selgitatud, milliseid antiepileptilisi ravimeid patsient tarvitab.

Välja on selgitatud, kas patsient on tarvitanud alkoholi või selle surrogaate
Objektiivne leid      
KNS Teadvusseisund, GKS, neuroloogilised ärajäämanähud hoo järgselt Teadvusseisundit on hinnatud korduvalt, kui see on algselt olnud madal  
Kardiovaskulaarsüsteem Südame löögisagedus, rütm, vererõhk   Elulisi näitajaid on mõõdetud korduvalt
Hingamissüsteem Hingamissagedus, SpO2, kopsude auskultatoorne leid Ära on tuntud hingamispuudulikkus  
Välised vigastused Uuritud ning kirjeldatud on väliseid traumatunnuseid    
Uuringud Mõõdetud on patsiendi veresuhkru väärtus Mõõdetud on patsiendi kehatemperatuur  
Käsitlus      
Protseduurid Patsiendile on rajatud veenitee

Patsient on kardiomonitooritud (epileptiline staatus, fenütoiinravi)

Hingamispuudulikkusega või vaatamata hapnikravile hüpoksiline patsient on intubeeritud või kasutatud alternatiivset vabade hingamisteede tagamise meetodit ning on rakendatud kopsude mehaanilist ventilatsiooni

Suure aspiratsiooniriskiga patsient on intubeeritud või rakendatud alternatiivset vabade hingamisteede tagamise meetodit

 
Ravi  

Patsiendile on rakendatud hapnikravi

Patsiendile on manustatud epileptilise hoo ajal õiget ravimit piisavas annuses (bensodiasepiinid -> fenütoiin)

Patsiendi hüpoglükeemia on korrigeeritud

Patsiendi hüpertermiat on ravitud Patsient on rehüdreeritud ning hemodünaamiliselt stabiliseeritud

 
Transport      
 

Teadvushäirega omahingamisel patsient on transporditud stabiilses küliliasendis

Haiglat on teavitatud.

   

INSULT (1A)

: .

A. Tüüpkäsitlus

1. Anamnees:

- neuroloogiliste ärajäämanähtude tekke aja määramine (võimalused: tekke aeg pole teada (leitud, ärganud kaebustega jne) või kellaajaliselt sümptomite algus)
- kaasuvad haigused, eelkõige trombolüüsi vastunäidustused võimalusel tarvitatavad ravimid

2. Objektiivne seisund:

- neuroloogilise koldeleiu kirjeldamine
     *minimaalne tase: teadvus, pupillisümptomaatika, parees/pleegia, kõnehäire
- elulised näitajad:
     * arteriaalne vererõhk, südame löögisagedus ning rütm
     * SpO2, hingamissagedus teadvushäire puhul veresuhkru mõõtmine
     * kehatemperatuuri mõõtmine infektsiooni või hüpotermia kahtlusel, samuti teadvushäire puhul.
- potentsiaalselt trombolüüsitava haige puhul pole EKG teostamine aja kokkuhoiu mõttes kiirabietapis vajalik, kui patsiendil ei esine ägedale koronaarsündroomile viitavaid kaebusi

3. Käsitlus:

- perifeerse veeni kanüleerimine hapnikravi kui SpO2 <95%
- hüpertensiooni ravi, kui RRs>200 mmHg või RRd>120 mmHg (sobivad labetalool, enalapriil, klonidiin)
- hüpotensiooni ravi kui RRs<100 mmHg (infusioonravi, vajadusel vasopressorid)
NB! Ravi ei tohi pikendada potentsiaalse trombolüüsitava patsiendi haiglassejõudmise aega, mistõttu tuleb ravi jätkata kiirabiautos teel haiglasse.

4. Transport:

- trombolüüsitava patsiendi (sümptomite alguse aeg teada ning sümptomid pole kestnud üle 4,5 tunni) puhul kiire transport sobivasse haiglasse
- haigla teavitamine patsiendi seisundist ning kohalejõudmise ajast

B. Indikaatorid

1. Anamnees:

- Kas on välja selgitatud insuldi sümptomite tekkeaeg või on märge ebaselge tekkeaja kohta?
- Kas on uuritud võimalikke trombolüüsravi vastunäidustusi?

2. Objektiivne seisund:

- Kas on mõõdetud elulised näitajad (RR, fr., SpO2, GKS)?
- Kas teadvushäire puhul on mõõdetud ka veresuhkru väärtus ning kehatemperatuur?
- Kas on kirjeldatud neuroloogiline leid?
- Kas ägedale koronaarsündroomile viitavate kaebuste puhul on tehtud EKG ning seda õieti hinnatud?

3. Käsitlus:

- Kas patsiendile on rajatud veenitee?
- Kas hemodünaamika on stabiliseeritud piirides RRs 100 – 200 mmHg, kasutades juhendis soovitatud ravimeid?
- Kas hüpoksilisele patsiendile on rakendatud hapnikravi?
- Kas hüpoglükeemia on korrigeeritud?
- Kas hüpertermia puhul on patsient saanud palavikualandajat?
- Kas hüpotermia puhul on kasutatud termotekki ning sooja infusioonilahust?

4. Transport:

- Kas potentsiaalse trombolüüsitava patsiendi puhul on patsient kiiresti transporditud sobivasse haiglasse?
- Kas haiglat on patsiendi seisundist ning saabumisajast eelnevalt teavitatud?

INSULT

  Obligatoorne Sõltuvalt patsiendi seisundist ja sümptomite tekke ajast Soovituslik
Anamnees      
 

Välja on selgitatud info insuldi sümptomite tekke aja kohta

Loetletud on muud kaebused

Potensiaalselt trombolüüsitaval patsiendil on välja selgitatud võimalikud vastunäidustused trombolüüsraviks

On loetletud tarvitatavad ravimid

Välja on selgitatud patsiendi kaasuvad haigused

Objektiivne leid      
KNS

Teadvusseisund, GKS

Kirjeldatud on neuroloogiline koldeleid (pupillid, motoorne defitsiit, kõnehäire)

Ära on tuntud potensiaalselt trombolüüsitav patsient

 
Kardiovaskulaarsüsteem Südame löögisagedus, rütm, vererõhk    
Hingamissüsteem Hingamissagedus, SpO2, kopsude auskultatoorne leid Elulisi näitajaid on mõõdetud korduvalt  
Uuringud  

Mõõdetud on kehatemperatuur Mõõdetud on patsiendi veresuhkur

Teostatud on EKG, kui sümptomite tekkest on möödas üle 4,5 t või patsiendil esineb ägedale koronaarhaigusele viitavaid kaebusi

EKG
Käsitlus      
Protseduurid Patsiendile on rajatud veenitee Patsient on kardiomonitooritud  
Ravi Hemodünaamika on stabiliseeritud piirides RRs 100 – 200 mmHg, kasutades juhendis soovitatud ravimeid.

Hüpoglükeemia on korrigeeritud

Hüpertermia puhul on saanud patsient palavikualandajat

Hüpotermia puhul on alustatud patsiendi soojendamisega

Hüpoksilisele patsiendile on rakendatud hapnikravi

 
Transport      
 

Potensiaalne trombolüüsitav patsient on viivitusteta transporditud trombolüüsravi teostavasse haiglasse

Haiglat on eelnevalt teavitatud patsiendi saabumisest ning seisundist

   

ÄREVUSHÄIRE, STRESSREAKTSIOON (21B)

: .

A. Tüüpkäsitlus

Anamnees
- Mida patsient ise kurdab?
- Kas analoogset kaebust on varem esinenud ja kuidas see lahenes?
- Lisaks, kui ei sisaldu juba patsiendi kaebuses, täpsustada järgmiste sümptomite esinemist:
     o Valu (ükskõik, milline lokalisatsioon)
     o Õhupuudus
     o Südamepekslemine
     o Minestamine (käesoleva haigestumise käigus)
     o Oksendamine
- Kas patsiendil on hiljuti olnud traumat?
- Kas on võimalik mürgistus (kaasa arvatud CO)?
- Kas patsiendil on olnud vaimset stressi?
- Milliseid kroonilisi haigusi patsient põeb ning milliseid ravimeid tarvitab?

Objektiivne seisund
- Objektiivne seisund lähtub suuresti patsiendi kaebusest, kuid kindlasti on vajalik
     o Teadvusseisund
     o Hingamissagedus ja SpO2
     o Kopsude kuulatlusleid
     o Südamesagedus, südame rütm
           EKG valu esinemise puhul rindkeres või ülakõhus; rütmihäire korral
     o Vererõhk
     o Kardiaalne staatus: südamepuudulikkuse tunnused
     o Kõhu palpatsioon
     o Veresuhkur
     o Kehatemperatuur
     o Neuroloogiline staatus
           Välistada neuroloogiline koldeleid
- Objektiivne seisund tuleb uuesti hinnata peale patsiendile ravi rakendamist.

Käsitlus
- Kui patsiendi elulised näitajad on stabiilsed ja pole alust kahtlustada somaatilist haigust, siis peamiseks ravivõtteks on patsiendi rahustamine ning tema seisundis eluohtlikkuse puudumise selgitamine
- T. Diasepaami 5-10 mg p/o
     o Ärevushäire tõttu kiirabi korduvkutsujatel tuleks diasepaami manustamist vältida ning soovitada pöörduda psühhiaatrile või perearstile

Hospitaliseerimist vajavad seisundid
- Ükskõik milline kriitiline objektiivse leiu tulemus
     o Hüpoksia, hüpotensioon, kliiniliselt oluline tahhü- või bradükardia või muu rütmihäire, neuroloogilise koldeleiu esinemine, hüpo- või hüpertermia, hüpo- või hüperglükeemia.
     o Kahtlus somaatilisele haigestumisele
           Nt. hüperventilatsioon hingamispuudulikkuse või sepsise tõttu

B. Indikaatorid

Anamnees
- Kas patsiendilt kogutud anamneesi alusel on põhjust oletada ärevushäiret või stressreaktsiooni?
- Kas patsiendilt on kogutud anamneesi võimalike diferentsiaaldiagnostiliste somaatiliste haiguste välistamiseks?

Objektiivne seisund
- Kas patsiendile on tehtud visiidi käigus täielik objektiivse seisundi ülevaatus ning elulised näitajad on uuesti mõõdetud käsitluse järgselt raviefekti hindamiseks
     o Teadvusseisund, hingamissagedus, SpO2, südamesagedus ja rütm, vererõhk

Käsitlus
- Kas patstsienti on rahustatud nii psühholoogiliselt kui vajadusel manustatud trankvillisaatorit?

Patsiendi kodusele ravile jätmine
- Kas anamneesi ning objektiivse leiu alusel ei esinenud patsiendil ühtegi hospitaliseerimist vajavat seisundit?

  1. ÄREVUSHÄIRE, STRESSREAKTSIOON
  Obligatoorne Sõltuvalt patsiendi seisundist Soovituslik
Anamnees      
 

Selguvad patsiendi kaebused, nende kestvus ning korduvus

Küsitletud on võimaliku trauma, mürgistuse, vaimse stressi kohta

Patsienti on küsitletud kaasuvate haiguste ning tarvitatavate ravimite suhtes

   
Objektiivne leid      
KNS Teadvusseisund Neuroloogilise koldeleiu välistamine    
Kardiovaskulaar- süsteem Südame löögisagedus, rütm, vererõhk Kardiaalse puudulikkuse nähud Südame löögisageduse ja vererõhu korduv mõõtmine  
Hingamissüsteem Hingamissagedus, kopsude auskultatoorne leid, SpO2 Hingamissageduse ja SpO2 korduv mõõtmine  
Üldseisund, nahk Naha värvus, niiskus, lööve Kõhu palpatoorne leid Dehüdratatsiooninähud  
Uuringud Veresuhkru määramine

EKG

Kehatemperatuuri mõõtmine

 
Käsitlus      
Ravi Patsienti on rahustatud ning eluohtliku haiguse puudumist selgitatud Patsiendi rahustamiseks on manustatud T. Diasepaami 5-10 mg p/o Soovitus perearstile või psühhiaatrile pöördumiseks
Koju jätmine      
 

Patsient on jäetud koju vaid tingimusel, kui:

-         anamnees on sobilik ärevushäirele või stressreaktsioonile

-         objektiivses seisundis pole tuvastatud ühtegi kriitilist leidu

-         puuduvad somaatilise haiguse tunnused või kahtlus somaatilisele haigusele

   

KÕHUVALU (20B)

: .

 A. Tüüpkäsitlus

Anamnees

- Kõhuvalu kohta tuleks välja selgitada järgnev:
     o valu lokalisatsioon ja kiirgumine
     o valu kestvus
     o valu iseloomu muutus ajas
     o kas patsient on võtnud ise midagi ette valu leevendamiseks ja milline on olnud efekt
- Kas patsient seostab ise oma kõhuvalu teket millegagi
     o teatud toidu söömisega
     o alkoholi (alkoholi surrogaadi) tarvitamisega
     o raskete esemete tõstmisega
     o vms
- Kas sellist valu on varem esinenud ning mis on seda leevendanud?
- Kas patsiendil esineb ka muid kaebusi nagu
    o iiveldus, oksendamine
           veriokse
    o kõrvetised
    o kõhulahtisus või kõhukinnisus
    o verine väljaheide
           „kohvipaks“
           hele veri rooja peal
     o urineerimishäired
     o palavik
     o naha sügelemine ja/või kollakus
     o kaalulangus
     o naistel menstruatsiooniväline veritsus tupest
- Kas lähedastel inimestel esineb analoogseid kaebusi?
- Kas patsiendil on hiljuti olnud traumat, mis võiks olla kõhuvalu põhjuseks?
- Kas naisterahvast patsiendi puhul on raseduse võimalust?
- Kas patsiendil on varem olnud operatsioone?
- Milliseid kroonilisi haigusi patsient põeb ning mis ravimeid tarvitab?

Objektiivne seisund
- Üldseisund
     o Teadvusseisund
     o Hingamissagedus ja SpO2
     o Kopsude kuulatlusleid o Südamesagedus, rütm o Vererõhk
     o Kehatemperatuur
     o Veresuhkru väärtus
     o Naha välimus, skleerade värvus
     o Dehüdratatsiooni nähud
- Ülakõhuvalu korr al EKG
- Lokaalne leid
     o Kõhuvalu tugevus, soovitav kasutada valuskaalat (VAS) 0-10
     o Peristaltika olemasolu auskultatsioonil
     o Kõhu perkussiooni leid
     o Kõhu palpatoorne leid
           pinge (lokaalne/üldine)
           peritonism
           palpeeritav tuumor
           täitunud kusepõis
           Pasternatski sümptom
     o Vajadusel rektaalne leid (meleena)
     o Pulsside olemasolu mõlemapoolselt a. femoralistel

Käsitlus
- Valu leevendamine
     o vastavalt „valutrepile“
     o koolikalise valu puhul lisada spasmolüütikum (nt. Tbl. No-špa 40-80 mg p/o)
     o peptiliste vaevuste puhul H2-blokker või prootonpumba inhibiitor (kui on kiirabiravimite nimekirja viidud)
- Kui patsiendil esineb ka iiveldus-oksendamine, on eelistatud süsteravimid
- Kui kõhuvalu põhjuseks on uriiniretensioon meesterahval, siis põie kateteriseerimine

Hospitaliseerimist vajavad seisundid
- Äge valu, VAS ≥7
- Kõhuvalu leevendamiseks manustatud ravimite efekti puudumine
- Äge kõht
     o Peritonism
     o Iileus
- Ikterus
- Kõrge palavik
- Dehüdratatsioon
- Seedetrakti verejooksu tunnused
- Pulseeriv mass kõhus (kõhuaordi aneurüsm)
- Kahtlus emakavälisele rasedusele
- EKG-s ägedale koronaarsündroomile viitavad tunnused
- Olulised kõrvalekalded elulistes näitajates
     o Hüpoksia, šokk, hüperventilatsioon jne

B. Indikaatorid

Anamnees
- Kas aktuaalse valu kohta on välja selgitatud
     o lokalisatsioon, kiirgumine, kestvus, muutus ajas,
     o võimalik valu esilekutsunud faktor
     o patsiendi poolt rakendatud meetmed valu leevendamiseks ning nende efektiivsus
- Kas välja on selgitatud kõhuvalule lisaks esinevad kaebused?
- Kas valu võimaliku põhjuse väljaselgitamiseks on uuritud
     o hiljutist trauma esinemist
     o lähedastel analoogsete kaebuste esinemist
     o varasemaid operatsioone
     o naisterahvastel võimalikku rasedust
     o varasemaid analoogseid kõhuvalusid ning leevendanud meetmeid
- Kas on küsitud krooniliste haiguste ning ravimite tarvitamise kohta?

Objektiivne seisund
- Kas on hinnatud patsiendi üldseisund:
     o Teadvusseisund
     o Hingamissagedus ja SpO2, kopsude kuulatlusleid
     o Südamesagedus, rütm, vererõhk
     o Kehatemperatuur
     o Veresuhkru väärtus
     o Naha välimus, skleerade värvus
     o Dehüdratatsioon
- Kas ülakõhuvalu korral on patsiendile tehtud EKG ning seda interpreteeritud?
- Kas on hinnatud ja kirjeldatud lokaalne kõhuleid:
     o Kõhuvalu tugevus,
     o Peristaltika olemasolu auskultatsioonil, kõhu perkussiooni leid
     o Kõhu palpatoorne leid
- Vajadusel rektaalne leid (meleena)
- Pulsside olemasolu mõlemapoolselt a. femoralistel

Käsitlus
- Kas patsiendile on manustatud sobivaid ravimeid kõhuvalu leevendamiseks?
- Kas uriiniretensiooni korral on põis kateteriseerimisega tühjendatud?

Patsiendi kodusele ravile jätmine
- Kas anamneesi ning objektiivse leiu alusel ei esinenud patsiendil ühtegi hospitaliseerimist vajavat seisundit?

  1. KÕHUVALU
  Obligatoorne Sõltuvalt patsiendi seisundist Soovituslik
Anamnees      
 

Kirjeldatud on kõhuvalu kestvus, valu lokalisatsioon ning iseloom ja muutus ajas

Uuritud on, mis võis olla valu esilekutsuvaks faktoriks

Loetletud on kaasuvad sümptomid

Välja on selgitatud, kas patsient on enne kiirabi kutsumist võtnud ise midagi ette valu leevendamiseks ning milline on olnud efekt

Välja on selgitatud, kas patsiendil on analoogset valu varem esinenud ning mis on aidanud

Küsitud on patsiendi krooniliste haiguste ning travitatavate ravimite kohta, samuti varasemate operatsioonide kohta

Fertiilses eas naisterahvast on küsitletud võimaliku raseduse suhtes

   
Objektiivne leid      
KNS Teadvusseisund    
Kardiovaskulaar- süsteem Südame löögisagedus, rütm, vererõhk    
Hingamissüsteem Hingamissagedus, kopsude auskultatoorne leid SpO2  
Üldseisund Naha värvus, niiskus, lööve Kirjeldatud on dehüdratatsiooninähte  
Kõhu objektiivne leid

Kõhu palpatoorne leid Sooleperistaltika kõhu auskultatsioonil

Valu tugevus (VAS)

Teostatud on rektaalne uuring

Pulsside olemasolu mõlemapoolselt a. femoralistel

 
Uuringud Veresuhkru määramine Kehatemperatuuri mõõtmine On tehtud EKG ülakõhuvalu või hüpotensiooni korral, välistatud on äge koronaarsündroom  
Käsitlus      
Ravi Patsiendi valu on vaigistatud vastavalt valu tugevusele ning kõhuvalu põhjusele Uriiniretensiooni korral on põis tühjendatud  
Koju jätmine      
 

Patsient on jäetud koju vaid tingimusel, kui:

-         puudub kathlus ägedale kirurgilisele haiguselei

-         valu on keskmine või väike ning valu vaigistamine ravimitega on olnud efektiivne

-         puudub ikterus, dehüdratatsioonihänud

-         pole kõrget palavikku

-         puuduvad seedetrakti verejooksu tunnused

-         elulised näitajad on normi piires

-         EKGs puuduvad ägedale koronaarsündroomile omased tunnused